Te liczby oznaczają nam najnowsza generację ponadczasowej konstrukcji jaką jest Porsche 911 Carrera. Generacja 992 to całkowicie nowe rozwiązania w modelu zakładam że można przyjąć tutaj oznaczenie 992.1 gdyż zapewne w niedługim czasie poznamy kolejne poprawki nowej 911.

Foto – Tomasz Kamiński

Poprawki, słowo jest kluczowe w moim tekście, ponieważ nie wiem jak inżynierowie z Zuffenhausen to robią, ale potrafią poprawić to co w moim mniemaniu było już doskonałe. Widocznie moje mniemanie jest w tym aspekcie dość ograniczone.

Porsche 911 Carrera S 992 – taki samochód testowałem dzięki Porsche Centrum Poznań, po sprzedaży mojej Turbo S 991.1 jakoś tak pusto zrobiło się w garażu i zastanawiam się cały czas czy wrócić do starszych wolnossących modeli 911 czy tez zdecydować się na „plastik”- jak nowe generacje określają koledzy z klubu klasycznych dziewięćsetjedenastek.

Foto – Tomasz Kamiński

W nowym Cayenne zegary i dotykowy panel sterowania nie przypadł mi do gustu, natomiast w 911 992 zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. W ogóle kokpit tego samochodu jest zaprojektowany tak, że odpowiednio dobrane kolory, okładziny i obszycia wnętrza kierują nas do wystroju pierwszych wnętrz 911. Porsche zresztą zrobiło to świadomie i już można na indywidualne zamówienie skonfigurować sobie wnętrze „heritage”. Bardzo mi się to podoba i ta nowoczesność tutaj jest świetnie wkomponowana w „klasyczne smaki” dotyczące pierwszych dziewięć jeden jeden.

W tym momencie 992 kontra starsze generacje jeden:zero

Foto – Tomasz Kamiński

W taki samochodach jak Porsche 911, bardzo pięknie pracują silniki wolnossące. Turbo S nie generowało fajnego dźwięku (oczywiście w przeciwieństwie do osiągów😉 ). W najnowszej generacji pomimo silnika z dwiema turbinami, dźwięk z wydechu przypomina dobre wolne ssaki –  to się chwali. 450 KM oraz 530 NM w „podstawowej” Carrera S zadziwia, zadziwia bardzo mocno. Porównując ten samochód do poprzedniego Turbo S (991.1) widzimy tylko 0,5 s różnicy w przyspieszeniu do 100 km/h. podczas jazdy odczucia są bardzo zbliżone. Te pół sekundy dla kierowcy nie jest za bardzo odczuwalne. Skoro Carrera S ma taki performance, to czym zadziwi nas najnowsze Turbo S? Doszły mnie słuchy że na torze Silesia, wprawny kierowca w 992 Carrera S podgryzał Porsche GT3 RS, jeżeli to prawda to kolejne peany na cześć inżynierów odpowiedzialnych za generację 992!

Czyli podsumowując sekcję „jazda” mamy dwa:zero dla 992.

Foto – Tomasz Kamiński

Pomimo pewnych uprzedzeń do najnowszych samochodów i przywiązania do bardziej klasycznych samochodowych rozwiązań, w tym przypadku ugiąłem się mocno. Porsche 911 Carrera S 992 zrobiło na mnie bardzo duże i mega pozytywne wrażenie. W przypadku odpowiedniego budżetu oczywiście, możemy prawie zrobić z niej quasi „restomoda”, czyli samochód liniami nawiązującymi bardzo mocno do najpiękniejszych momentów designu Porsche 911, z klasycznym wnętrzem i wyglądem felg oraz z bardzo nowoczesną technologią podwozia, silnika i sterowania samochodem. Ja to kupuję w stu procentach i wpisuję 992 na moje wishlist do realizacji.

Foto – Tomasz Kamiński

Jedyną kontrowersję jaka według mnie tutaj mamy to sposób w jaki otwiera się spoiler z tyłu. Duża część tyłu podnosi się do góry, co na pierwszy rzut oka robi dziwne wrażenie. Ale, ale – jadąc Porsche patrzę generalnie do przodu a wrażenia z jazdy powodują, że na tylni spoiler prawie wcale nie zwracam uwagi. I tego też Wam życzę.

PS zakładam że performance 992 Turbo S będzie miażdżące… chętnie się o tym przekonam, a Wy?